BØRN & UNGE
Vi vil skabe de bedste rammer for trivsel, læring og udvikling for alle børn og unge i Silkeborg.
Det kræver tidlig indsats, mindre bureaukrati og mere frihed til dem, der kender børnene bedst – forældre, lærere og skoleledere.
1. Tidlig indsats og specialiserede tilbud
• Opspore udfordringer inden for de første to år.
• Bruge privatskolers ekspertise, fx inden for ADHD og autisme.
• Oprette flere specialklasser i folkeskolen med undervisere med rette kompetencer.
• Skabe fleksible læringsmiljøer med frirum og alenetid, når der er behov.
2. Daginstitutioner
Vi vil sikre bedre daginstitutioner i Silkeborg Kommune – uden centrale minimumsnormeringer fra Christiansborg.
• Frihed til den enkelte institution at vælge passende normering.
• Flere dygtige pædagoger, mindre bureaukrati og mere tid til omsorg, leg og læring.
• Forældre skal have frihed til valg af den bedste institution for deres børn.
3. Kontinuerlig støtte – mindre bureaukrati
• Mindre papirarbejde – mere tid til børnene.
• Mere frihed til skoleledere og daginstitutionsledere.
4. Viden før vaner
• Inddrage den nyeste viden om børn og unges trivsel i politikudviklingen.
• Arbejde for at blive frikommune for at få større frihed til lokale løsninger.
5. Elevinddragelse og differentieret undervisning
• Styrke elevrådenes rolle og unges medbestemmelse – også efter folkeskolen.
• Sikre undervisning, tilpasset den enkelte elevs tempo og behov, uden A- og B-hold.
6. Fra ord til handling
• Sikre, at underretningspligten følges op med handling.
• Efteruddanne lærere, så de er bedre rustet til at hjælpe børn med særlige behov.
• Genindføre skolesvømning for alle skolebørn. (Se også Kultur og fritidspolitik)
7. Misbrug og kriminalitet
• Misbrugscenteret skal have de nødvendige ressourcer til at opspore og afhjælpe misbrug blandt børn og unge.
• Styrke SSP- og politisamarbejdet.
Vores principper
• Skolerne skal have mere frihed – og mere ansvar.
• Vi støtter friskoler og frie valg – også i børnepasning.
• Pengene skal følge barnet – ikke systemet.
• Nærvær og tryghed skabes gennem fornuftige prioriteringer og god ledelse.
• Stærke skoler – glade børn.
• Frihed i børnehøjde.
• Flere muligheder, mindre bureaukrati.
• Individuel og tidlig indsats – en god investering for Silkeborgs fremtid.